Chapter 6 Texture as Graphic Visual Element

Select your language

Texture is the name given to a surface, which can be soft, rough, etc. The texture is mostly used in the background. The texture can also be used to give a three dimensional effect. Using texture as a background makes our design eye-catching, as it uses up most of the design. The texture in the design can be divided into two types.
Image texture and pattern texture

Be it an image texture or a pattern texture. It is made up of both organic, geometric shapes and combinations of colors.
Image textures can be environmental, biological or man-made.

In environmental texture it can be stars in sky, wood, grain, sand, water and rock.

Biological textures can be skin, fur, feathers and animal prints.
Can be man-made paintings, illustrations, fabrics, papers, typography, photographic effects.
Image textures are basically made by nature. Therefore, they have the characteristic of evoking one's emotions and feelings in such a way that the viewer's eyes are fixed on your design. That's why this texture invites the viewer to engage with your design.

The second type is pattern texture. Patterns create a texture that uses organic, geometric shapes and colors. Pattern textures can also be biological and environmental. And also man-made. Pattern texture is formed by repeated repetition of a single design, which causes them to be molded into a particular structure.

Like image texture, pattern texture is also making the design attractive. But the difference is that the image texture is inviting your emotions, while the pattern texture is raising the eye to see easily. This is because the pattern texture is organized and not imaginary.

An excellent example of this is branding. The pattern creates a very different look and feel. A brand pattern can be used to decorate textures and remind you of their brand.

Another example is gift wrapping paper. For which you spend money, have you ever wondered why?
You may think that gift paper is a designed paper, that's all. In fact, it is more than that. Its design uses a variety of patterns, which easily catch the eye of every viewer, and everyone is waiting for the gift to arrive and open.

So in today's lesson you learned the fourth element of graphic texture. Hopefully you have found new design information that will be instrumental in improving your skill.

اس سبق میں، میں آپ کو گرافک کے چوتھے عنصر ٹیکسچر یعنی ساخت کے بارے میں بتا نے جا رہا ہوں۔

ساخت کسی سطح کو محسوس کرنے کا نام ہے ، جو ملائم، کھردر ی وغیر ہ ہو سکتی ہے۔
ساخت زیادہ تر بیک گراونڈ میں استعمال ہوتی ہے۔
ساخت سہ رخی اثر دینے کے لیے بھی استعمال کر سکتے ہیں۔ ساخت ، بیک گراونڈ کے طور پر استعمال کرنا ہمارے ڈیزائن کو جاذب نگاہ بناتاہے۔کیونکہ اس سے ڈیزائن کا زیادہ حصہ استعمال ہو رہا ہوتا ہے۔
ڈیزائن میں ساخت کو دو اقسام میں تقسیم کر سکتے ہیں۔
ایمیج اور پیٹرن ٹیکسچر

امیج ٹیکسچر ہو یا پیٹرن ٹیکسچر۔ دونوں ہی نامیاتی ،جیومیٹرک اشکا ل اور رنگوں کے مجموعہ سے بنتا ہے۔
امیج ٹیکسچر ماحولیاتی یعنی انوارمینٹل ، حیاتیاتی یعنی بیالوجیکل یا انسان ساختہ یعنی مین میڈ ہوسکتے ہیں۔

ماحولیاتی ساخت آسمان میں ستاروں ،لکڑی ، اناج ، ریت ، پانی ، پتھر ہوسکتا ہے

حیاتیاتی ساخت جلد ، کھال ،پروں اور جانوروں کے پرنٹس ہوسکتے ہیں۔
انسان ساختہ ساخت پینٹنگز ، عکاسی، کپڑے ، کاغذات ، نوع ٹائپ ، فوٹو گرافی کے اثرات ہو سکتے ہیں۔
امیج ٹیکسچر بنیادی طور پر فطرت سے بنتے ہیں۔ اس لیے ان کی یہ خاصیت ہوتی ہے کہ کسی کے جذبات ، احساسات کو ایسی ابھارتی ہے کہ دیکھنے والے کی نظر آپ کے ڈیزائن پر رک جائے ۔ اسی وجہ سے یہ ٹیکسچر دیکھنے والے کو آپ کے ڈیزائن کی طرف تادیر مشغول رکھنے میں مدعو کرتا ہے۔

دوسری قسم پیٹرن ٹیکسچر ہے۔ پیڑن کا لفظی معنی نمونہ کے ہیں۔ پیٹرن ایک نمونہ یا ڈھانچہ بناتا ہے جس میں نامیاتی ، جیومیٹرک اشکال اور رنگوں کا استعمال کیا جاتا ہے۔ پیٹرن ٹیکسچر بھی حیاتیاتی اور ماحولیاتی ہو سکتا ہے۔ اور انسان ساختہ بھی ۔ پیٹرن ٹیکسچر کسی ایک ڈیزائن کا بار بار دہرا نے سے بن جاتا ہے۔جس کی وجہ سے یہ ایک خاص ڈھانچے میں ڈھلے ہو ئےلگتے ہیں۔

امیج ٹیکسچر کی طرح پیٹرن ٹیکسچر بھی ڈیزائن کو جاذب نگاہ بنا رہا ہوتا ہے۔ لیکن فرق یہ ہوتا ہے کہ امیج ٹیکسچر آپ کے احساسات کو مدعو کر رہا ہوتا ہے ، جبکہ پیٹرن ٹیکسچر آنکھ کو بآسانی دیکھنے پر ابھار رہی ہوتی ہے ۔ایسا اس لیے ہوتا ہے کہ پیٹرن ٹیکسچر منظم ہوتا ہے اور خیالی نہیں ہوتا۔

اس کی ایک عمدہ مثال برانڈنگ میں ہے۔ پیٹرن ایک بہت ہی مختلف شکل اور احساس پیدا کرتا ہے۔ ایک برانڈ پیٹرن ٹیکسچر کو سجانے اور آپ کو ان کے برانڈ کو یاد دلانے کے لیے استعمال کرسکتا ہے۔

ایک اور مثال گفٹ ریپنگ پیپر ہے۔ جس کے لیے آپ پیسے خرچ کرتے ہیں، کبھی آپ نے خیال کیا کہ کیوں؟
شاید آپ کے ذہن میں آتا ہو گا کہ گفٹ پیپر ایک ڈیزائن کیا گیا پیپر ہے ، بس۔ اصل میں یہ اس سے زیادہ بھی کچھ ہے۔ اس کے ڈیزائن میں مختلف پیٹرن استعمال ہوتے ہیں، جن سے ہر دیکھنے والے کی نظر بآسانی اس کی طرف متوجہ رہتی ہے، اور سب ایک انتظار میں ہوتے ہیں کہ کب گفٹ ملے اور کھلے۔

 

f